- Home
- Your visit
- Koncerty
- Archiwum koncertów
- Archiwum koncertów 2021–2023 r.
- 18 lutego 2022 r. - Muzyka dawna na Zamku Królewskim. Carl Philipp Emanuel Bach - "Symfonie hamburskie"
18 lutego 2022 r. - Muzyka dawna na Zamku Królewskim. Carl Philipp Emanuel Bach - "Symfonie hamburskie"
Muzyka dawna na Zamku Królewskim
Carl Philipp Emanuel Bach – Symfonie hamburskie
18 lutego 2022 r., godz. 19.00
Sala Wielka
Wystąpią:
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej "Capella Regia Polona"
Michał Piotrowski – koncertmistrz, prowadzenie
Program:
Sinfonia G-dur, Wq. 182.1
Allegro di molto – Poco Adagio – Presto
Sinfonia B-dur, Wq. 182.2
Allegro di molto – Poco adagio – Presto
Sinfonia C-dur, Wq. 182.3
Allegro assai – Adagio – Allegretto
Sinfonia A-dur, Wq. 182.4
Allegro ma non troppo – Largo ed innocente – Allegro
Sinfonia h-moll, Wq. 182.5
Allegretto – Larghetto – Presto
Sinfonia E-dur, Wq. 182.6
Allegro di molto – Poco andante – Allegro spiritoso
Bach napisał wtedy dla barona van Swietena […] sześć dużych symfonii na orkiestrę, gdzie wedle życzenia Swietena, dał się całkowicie ponieść fantazji, nie licząc się z trudnościami wykonawczymi, które z tego nieuchronnie wynikają. […] Chyba nigdy żaden inny genialny umysł nie stworzył muzyki, która świadczyłaby o takiej wielkości, odwadze i humorze. Sztuka poniosłaby niepowetowaną stratę, gdyby arcydzieła te zostały pogrzebane jako własność prywatna.
Trudno o bardziej entuzjastyczną recenzję niż ta, którą Johann Friedrich Reichardt umieścił we Fragmentach autobiograficznych, wydrukowanych w „Allgemeine Musikalische Zeitung” w 1814 roku. Rękopisy znakomitych symfonii Carla Philippa Emanuela Bacha z 1773 roku, przez wiele lat uważane za zaginione, zostały odnalezione dopiero w XX wieku. Przywrócone estradom mogą cieszyć i zachwycać także współczesną publiczność.
Już nie barokowe, ale jeszcze nie klasyczne – w symfoniach hamburskich wyraźnie wyczuwalne są narodziny nowej estetyki muzycznej, nowego ładu. Nowatorskie podejście do formy i niespotykana inwencja harmoniczna zwiastują przemianę stylistyczną, której kontynuację znajdujemy choćby w twórczości słynnych klasyków wiedeńskich – Haydna, Mozarta i Beethovena.
Marta Dziewanowska-Pachowska
Bilety w cenie 50 zł normalny, 30 zł ulgowy dostępne online
Organizatorem koncertu jest Polska Opera Królewska