- Головна
- Historia
- Jubileusz Zamku Królewskiego w Warszawie
- Wydarzenia związane z Jubileuszem
- Gala inaugurująca drugi rok Jubileuszu i otwarcie pokazu „Paolo Uccello – Madonna z Dzieciątkiem”
Gala inaugurująca drugi rok Jubileuszu i otwarcie pokazu „Paolo Uccello – Madonna z Dzieciątkiem”
24 stycznia 2022 r. w Sali Wielkiej odbyła się gala inaugurująca drugi rok obchodów Jubileuszu 50-lecia Odbudowy Zamku Królewskiego w Warszawie. Gośćmi uroczystości byli m.in. wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego dr Jarosław Sellin, który pracownikom Zamku wręczył odznaczenia państwowe, oraz metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz. W ramach wydarzenia odbyło się także otwarcie pokazu Paolo Uccello – „Madonna z Dzieciątkiem” z cyklu „Arcydzieła na Zamku”.
Uroczystość rozpoczęła się od wyświetlenia filmu zawierającego archiwalne zdjęcia z odbudowy Zamku do piosenki zespołu Trubadurzy Znów stanie Zamek z 1973 r., autorstwa Marka Głogowskiego i Krzysztofa Krawczyka. Następnie odczytany został list Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej Elżbiety Witek, która nie mogła osobiście wziąć udziału w wydarzeniu. Pani Marszałek w liście napisała m.in.:
„Jubileusz 50-lecia Odbudowy Zamku Królewskiego w Warszawie to czas, w którym przywołujemy wydarzenia dla wielu już historyczne, jednak dla mieszkańców stolicy, a przede wszystkim dla tych, którzy podnosili go z ruin, będące wciąż niezapomnianym rozdziałem ich życia. Zamek Królewski bowiem, choć zniszczony, nie dał się unicestwić. Potrafił się odrodzić i dzisiaj jest dla nas wielką dumą”. I dodała: „Otwarcie pokazu Paolo Uccello – Madonna z Dzieciątkiem to niewątpliwie wyjątkowo ważny element dzisiejszej uroczystości, nadający jej szczególny wymiar”.
Po odczytaniu listu wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego dr Jarosław Sellin wręczył pracownikom Zamku państwowe odznaczenia: nadane przez Prezydenta RP Andrzeja Dudę Medale Stulecia Odzyskanej Niepodległości oraz nadane przez wiceprezesa Rady Ministrów, ministra kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotra Glińskiego Medale „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Medale Stulecia Odzyskanej Niepodległości otrzymali: Joanna Elżbieta Guściora, Małgorzata Łęska, Ewa Maraszek, Monika Mrozowska i Robert Andrzej Ulijasz.. Medale „Zasłużony Kullturze Gloria Artis” otrzymali: Złoty Medal Gloria Artis - Joanna Nowak, Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” - Natalia Ładyka i Przemysław Mrozowski oraz Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” - Aleksandra Buszta-Bąk, Anna Czekaj, Tomasz Jakubowski, Konrad Nawrocki i Michał Zawadzki.
Dr Jarosław Sellin powiedział: „Zamek Królewski w Warszawie jest prężnie działającą i rozwijającą się instytucją kultury, wzorem do naśladowania dla wielu innych muzeów. Wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO w 1980 r., stanowi obowiązkowy punkt na turystycznej mapie Warszawy. Przyciąga turystów z wszystkich zakątków kraju i zagranicy. Z satysfakcją zaznaczam, że Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego poprzez wsparcie finansowe przyczynia się do powiększania bezcennej i niezwykłej zamkowej kolekcji. Przykładem bardzo dobrej działalności Zamku, także w zakresie współpracy międzynarodowej, jest kolejna, dzisiaj inaugurowana, nader interesująca ekspozycja, której centralnym elementem jest obraz Madonna z Dzieciątkiem autorstwa XV-wiecznego artysty, wirtuoza perspektywy, florenckiego mistrza Paola Uccella”.
Dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie prof. Wojciech Fałkowski powiedział: „Cieszę się, że mogę powiedzieć o planach Zamku, bo Zamek jest obrócony ku przyszłości. Niesie bagaż przeszłości, niesie to wielkie dziedzictwo, które nazywamy polskością, ku czasom, które dopiero są przed nami. Wystawa, którą dziś otwieramy kolejny rok jubileuszowy, to mały wielki pokaz. Mały, jeśli chodzi o liczbę dzieł sztuki, ale wielki, jeśli chodzi o to, co sobą reprezentuje. To bowiem pierwsza wizyta Uccella w Polsce". I dodał na temat obrazu: „Madonna tronująca – miękko spływający rytm szat, stojąca figura Chrystusa na kolanie, prosty, architektoniczny, surowy tron i złote tło – jeszcze gotyk, a już nowy czas, już widać spersonalizowany wyraz twarzy, już te oczy są przypisane konkretnej osobie”.
Kuratorka wystawy Zuzanna Potocka-Szawerdo dodała: „Uccello sięgał do tradycji gotyckiej, do tej dekoracyjności miękkich draperii, ale łączył to z mistrzowsko potraktowaną perspektywą. I tą perspektywą właśnie zasłynął najbardziej, oddziałując na kolejnych artystów. Do jego twórczości odnosili się tak wybitni artyści jak Leonardo da Vinci i Piero de la Francesca. Wspominali o nim również kubiści i futuryści”.