Antonio Canal – Kościoły Il Redentore i San Giacomo | Zamek Królewski w Warszawie

Antonio Canal – Kościoły Il Redentore i San Giacomo

Obraz Giovanniego Antonia Canala - Kościoły Il Redentore i San Giacomo


Antonio Canal – Kościoły Il Redentore i San Giacomo

pokaz obrazu

16 grudnia 2022 r.–5 marca 2023 r.

Pokój Canaletta

 

Pokaz dostępny w ramach biletu na Trasę Królewską. Kup bilet>


Jednym z dwóch, obok Marcella Bacciarellego, najważniejszych artystów-malarzy kojarzonych z Zamkiem Królewskim w Warszawie jest niewątpliwie Bernardo Bellotto, zwany Canalettem, nadworny malarz Stanisława Augusta, jeden z najwybitniejszych weducistów swojej epoki. Jego przedstawienia XVIII-wiecznej Warszawy eksponowane są w specjalnej, jemu poświęconej sali na trasie zwiedzania. Od 16 grudnia w Pokoju Canaletta w ramach specjalnego pokazu można jednak podziwiać także dzieło jego wuja i nauczyciela Antonia Canala, przedstawiające jeden z najbardziej charakterystycznych punktów miejskiego krajobrazu Wenecji

 


 

Renesansowa budowla zaprojektowana przez Andreę Palladia wznosi się na wyspie Giudecca położonej na południe od placu św. Marka i Pałacu Dożów. Jest to świątynia wyjątkowa dla Wenecjan, a jej powstanie wiąże się z wybuchem zarazy, która nawiedziła Wenecję w latach 1575–1577. Po ustaniu epidemii senat miasta postanowił wznieść kościół w podzięce Zbawicielowi (wł. Il Redentore) oraz zobowiązał się do jego corocznego nawiedzania podczas uroczystej procesji. Święto jest celebrowane do dziś, w trzecią niedzielę lipca. Aby umożliwić procesji dojście do kościoła, co roku budowany jest tymczasowy most nad Canale della Giudecca, który łączy wyspę Giudecca z pozostałymi dzielnicami miasta.

Jaśniejąca odbitym światłem słonecznym fasada Il Redentore stanowi centralny punkt obrazu. Ujęta niemal na wprost, zachwyca precyzyjnym oddaniem spokojnej, klasycyzującej architektury, pełnej symetrii i harmonii. Ów spokój zdaje się udzielać całej kompozycji: budynkom flankującym kościół, przechodniom, przepływającym gondolom. Nie ma tu nagłych ruchów, pośpiechu. Nic nie zaburza nastroju pogodnego dnia.

Tylko artysta tej klasy co Canal mógł połączyć w jednym obrazie dwie pozornie sprzeczne tendencje – emocjonalną i dokumentalistyczną. Dzięki obrazowi Kościoły Il Redentore i San Giacomo wiemy nie tylko, jak wyglądało życie codzienne w Wenecji czasów Canala, ale i jak zmieniły się miejsca, które artysta przedstawiał. Ukazany po prawej stronie obrazu kościół San Giacomo już nie istnieje – został zburzony w XIX w.

Canaletto. Giovanni Antonio Canal. Wenecja, Rzym, Londyn – wykład:



Pokaz dzieła Canala będzie znakomitym dopełnieniem, a jednocześnie symbolicznym zamknięciem wystawy prac Bellotta, która rozpoczyna się widokami Wenecji – najwcześniejszymi ze znanych obrazów artysty. Śledząc przebieg biografii malarza, którą odzwierciedlają kolejne obrazy i rysunki tworzone w Rzymie, Dreźnie czy Warszawie, na zakończenie raz jeszcze, za sprawą weduty autorstwa jego wuja, widzowie trafiają do Wenecji – miasta, z którego Bellotto pochodził i z którego czerpał inspirację do tworzenia dzieł wywołujących zachwyt w całej Europie.

Alicja Jakubowska

Pokaz dostępny w ramach biletu na Trasę Królewską. Kup bilet>

W środy wstęp bezpłatny – wejściówki do pobrania na bieżąco w kasie Zamku