12 grudnia 2021 r. – Jan Sebastian Bach – Oratorium na Boże Narodzenie (Weihnachtsoratorium). Kantaty I-III | Zamek Królewski w Warszawie

12 grudnia 2021 r. – Jan Sebastian Bach – Oratorium na Boże Narodzenie (Weihnachtsoratorium). Kantaty I-III

12 grudnia 2021 r. – Jan Sebastian Bach – Oratorium na Boże Narodzenie (Weihnachtsoratorium). Kantaty I-III

Jan Sebastian Bach

Oratorium na Boże Narodzenie
(Weihnachtsoratorium)
Kantaty I-III

12 grudnia 2021 r., godz. 18.00

Sala Wielka

Korona bachowskiego kanonu
,,Cała muzyka nie powinna mieć innego celu niż chwalenie Boga i pokrzepienie duszy’’
J.S. Bach

Czas trwania: 75 minut

Program:

Kantata I: Jauchzet, frohlocket, auf, preiset die Tage
Kantata II. Und es waren Hirten in derselben Gegend
Kantata III. Herrscher des Himmels, erhöre das Lallen

Wystąpią:

Dorota Szczepańska – sopran
Jan Jakub Monowid – alt
Aleksander Kunach – tenor
Artur Janda – bas
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent: Dirk Vermeulen



Tym czym dla malarstwa są dzieła Caravaggia i Michała Anioła, dla sztuki i techniki spuścizna Leonarda da Vinci, tym dla muzyki jest oratoryjne opus magnum Jana Sebastiana Bacha. Obok muzyki pasyjnej oraz Wielkiej Mszy h-moll, Oratorium Na Boże Narodzenie – „Weihnachtsoratorium” wraz z oratorium skomponowanym na czas wielkanocny i Magnificatem D-dur, stanowią najdoskonalszy owoc muzyki barokowej, najwybitniejszy wykwit kultury muzyki w ogóle – bez podziału na style, gatunki i epoki. Świat Weihnachtsoratorium pierwszy raz usłyszał w 1734 roku w dzień Narodzin Pana. Od tego czasu trwa jego tryumfalny pochód przez estrady i wykonania w świątyniach całego świata. Sześcioczęściowe, blisko trzygodzinne dzieło w części pierwszej opisuje narodziny Jezusa, w części drugiej – objawienie pasterzom, część trzecia poświęcona jest adoracji pasterzy, czwarta – obrzezaniu i nadaniu imienia. Piąta opisuje podróż mędrców ze wschodu, a szósta ich adorację.

Wykonanie Warszawskiej Opery Kameralnej odwołuje się do najbardziej rygorystycznych norm interpretacji, wg zasad HIP — czyli wykonawstwa historycznie poinformowanego. Filarem koncertu będzie Orkiestra Instrumentów Dawnych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej – Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.
Zaprezentujemy III kantaty, które były przeznaczone na trzy kolejne dni świąteczne (25, 26, 27 grudnia).
Pierwszej kantacie towarzyszą radosne brzmienia trąbek i kotłów, prócz nich grają też flety i oboje, składając się na jedną z najokazalszych obsad barokowej orkiestry. W dziele tym, zwiastującym narodzenie Zbawiciela, dominuje nastrój żywiołowej radości i tryumfu, choć pojawia się także intrygująca melodia chorału ,,Herzlich tut mich verlangen’’ znanego również jako pasyjna pieśń ,,O, Haupt, voll Blut und Wunden’’ – interpretowano to jako głęboki symbol przypominający, iż radość Narodzenia jest początkiem drogi, na której końcu był Krzyż i Odkupienie.
Druga kantata przynosi wyciszenie – nowo narodzone Dziecię śpi tam „gdzie przedtem wół posiłek miał”, a Matka śpiewa mu wzruszającą kołysankę (,,Schlafe, mein Liebster’’). Aniołowie głoszą Bożą chwałę i oznajmiają radosną nowinę pasterzom, wzywając, by podążali do Betlejem oddać pokłon Zbawicielowi. Tę kantatę rozpoczyna wyjątkowo nie chór, lecz ujmująca Sinfonia w rozkołysanym rytmie ulubionego przez Bacha tańca, siciliany. Brzmienia smyczków i fletów to według Alberta Schweitzera symbol zastępów anielskich. Odpowiada im głos tenorowych obojów da caccia, naśladujących dźwięk pasterskich dud i szałamai. Końcowy chorał utożsamia zdążających do stajenki pasterzy z ogółem wiernych, „zastępami Pana” śpiewającymi mu z radością.
Trzecia część oratorium to muzyczny obraz adoracji Dzieciątka przez pasterzy, którzy odnaleźli je, podążając za wskazaniami aniołów. Błagają teraz Pana, by wysłuchał ich skromnych pieśni i modlitw. Powraca okazała, „królewska” obsada części pierwszej – symbol radości i majestatu, którego nie utracił Bóg, mimo że przyszło mu przebywać w lichej stajence. Ponownie więc rozbrzmiewają trąbki i kotły, chorały zaś wyrażają niezłomną wiarę i radość wspólnoty wiernych – „to wszystko wszak uczynił Pan, by miłość okazać nam, cieszą się więc chrześcijanie wraz, dziękują mu po wieczny czas!”.

Bilet normalny – 100 zł
Bilet ulgowy (uczeń, student, emeryt, rencista) – 60 zł

Informacja i rezerwacja biletów:
tel. +48 22 625 75 10 lub 22 831 22 40 w godz. 9:00–17:00
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej (mapa)
al. Solidarności 76b, 00-145 Warszawa
Kasa czynna w godzinach:
wt., czw. 9.00-13.00
śr., pt. 15.00-19.00

Bilet można też kupić  poprzez stronę https://operakameralna.pl/bilety/