Konferencja poprzdezająca otwarcie wystawy "Caravaggio i inni mistrzowie. Arcydzieła z kolekcji Roberta Longhiego" | Zamek Królewski w Warszawie

Konferencja poprzdezająca otwarcie wystawy "Caravaggio i inni mistrzowie. Arcydzieła z kolekcji Roberta Longhiego"

zdjęcie 1
zdjęcie 2
zdjęcie 3
zdjęcie 4
zdjęcie 5
zdjęcie 6
zdjęcie 7

Konferencja prasowa poprzedzająca otwarcie wystawy Caravaggio i inni mistrzowie. Arcydzieła z kolekcji Roberta Longhiego

9 listopada 2021 r. o godz.11.00 odbyła się konferencja prasowa towarzysząca otwarciu wystawy Caravaggio i inni mistrzowie. Arcydzieła z kolekcji Roberta Longhiego. Wydarzenie odbyło się w przestrzeni wystawy, w otoczeniu arcydzieł caravaggionistów. Udział wzięli przedstawiciele zarówno strony polskiej, jak i włoskiej. Fundację Roberta Longhiego, twórcę i głównego organizatora wystawy, a także właściciela zaprezentowanych na niej dzieł reprezentowała dyrektor naukowa fundacji i kurator wystawy prof. Maria Cristina Bandera, zaś współogranizatora wystawy spółkę Civita Mostre e Musei – Renata Sansone. Ze strony Zamku Królewskiego w Warszawie wypowiadali się: prof. Wojciech Fałkowski, dyrektor, dr Artur Badach i Zuzanna Potocka-Szawerdo, kuratorzy polskiej edycji wystawy oraz Agnieszka Lichacz z Działu Edukacji.

„To wielkie święto na Zamku” – powiedział dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie prof. Wojciech Fałkowski. I kontynuował: „Są co najmniej trzy powody, by uważać otwarcie wystawy Caravaggia i caravaggionistów na Zamku za dzień niezwykły. Pierwszym z nich jest oczywiście wizyta dzieła autorstwa wielkiego mistrza, wydarzenie, o którym pamięta się przez wiele, wiele lat. Ostatnia wizyta Caravaggia w Polsce miała miejsce ćwierć wieku temu i oto teraz mamy okazję gościć jego płótno ponownie. Drugim powodem do świętowania jest to, że na wystawie obecnych jest także kilkadziesiąt innych dzieł, spośród których co najmniej tuzin jest w stanie sprawić, że zapomnimy o wizycie Caravaggia. Jakość tych obrazów reprezentuje najwyższy poziom malarstwa europejskiego, a ponadto pozwala nam zaobserwować zjawisko swoistej „rewolucji Caravaggia”, która u progu XVII wieku przeorała świat sztuk wizualnych w Europie. I choć potem miało nadejść 250-300 lat ciszy, podczas których twórczość Caravaggia popadła w zapomnienie, w pierwszej połowie XX wieku powróciła do łask dzięki działalności wybitnego humanisty, historyka i kolekcjonera sztuki Roberta Longhiego. Wreszcie trzeci powód to okazja dla Zamku, by pogłębić badania nad sztuką tego okresu. Warto bowiem pamiętać, że nasze muzeum zajmuje się nie tylko popularyzacją sztuki, udostępnianiem jej szerokiemu odbiorcy, ale jest także placówką badawczą”.

Dyrektor naukowa i kurator wystawy prof. Maria Cristina Bandera powiedziała: „Ta wystawa powstała, by upamiętnić historyka sztuki i kolekcjonera Roberta Longhiego, z którego prywatnej kolekcji pochodzą prezentowane dzieła. Wystawa od lat prezentowana jest w wielu miejscach we Włoszech i za granicą. Chciałabym jednak podkreślić, że to, w jaki sposób została zaprezentowana tu, na Zamku Królewskim w Warszawie – mam na myśli scenografię i oświetlenie – naprawdę wiernie oddaje piękno tych obrazów”. Dodała także: „Cała kolekcja Roberta Longhiego liczy ok. 250 obrazów – datowanych na przedział od XIV wieku po wiek XX. W skład tej wystawy weszła starannie wyselekcjonowana część z nich, w tym Chłopiec gryziony przez jaszczurkę Caravaggia – zawsze przyjmowany tak, jakby przyjeżdżała wielka gwiazda”. Kuratorka odczytała fragmenty pracy naukowej Roberta Longhiego i zachęciła do lektury innych cytatów z esejów kolekcjonera, umieszczonych na tablicach w przestrzeni wystawy.

Renata Sansone reprezentująca współorganizatora wystawy spółkę Civita Mostre e Musei złożyła podziękowania wszystkim, którzy po stronie polskiej i włoskiej zaangażowani byli w organizację i realizację wystawy. Podkreśliła: „Organizowaliśmy wystawy w wielu miejscach na świecie. Rzadko kiedy można spotkać się z takim poziomem profesjonalizmu. Cieszę się, że ta wystawa mogła zostać zaprezentowana w tak ważnym dla Polaków miejscu historycznym”.

Głos zabrali także kuratorzy polskiej edycji wystawy: dr Artur Badach i Zuzanna Potocka-Szawerdo z Ośrodka Sztuki Zamku Królewskiego w Warszawie, którzy przybliżyli kompozycję przestrzenną ekspozycji i jej chronologiczny podział. Na zakończenie spotkania Agnieszka Lichacz reprezentująca Dział Edukacji zaprosiła do udziału w wydarzeniach wchodzących w skład programu edukacyjnego towarzyszącego wystawie oraz przybliżyła znajdującą się w jednym z pomieszczeń na wystawie Przestrzeń Działań Twórczych.