1 i 2 grudnia 2021 r. – Jan Sebastian Bach – Oratorium na Boże Narodzenie (Weihnachtsoratorium) | Zamek Królewski w Warszawie

1 i 2 grudnia 2021 r. – Jan Sebastian Bach – Oratorium na Boże Narodzenie (Weihnachtsoratorium)

Jan Sebastian Bach

Oratorium na Boże Narodzenie

(Weihnachtsoratorium, BWV 248
Musik zu Weihnachten, Neujahr und Epiphanias)

1 grudnia 2021 r., godz. 19.00 (kantaty I, II, III)

2 grudnia 2021 r., godz. 19.00 (kantaty IV, V, VI)

Sala Wielka

Bilety do nabycia w kasie Zamku oraz online: 1 grudnia / 2 grudnia

Sześcioczęściowe arcydzieło Jana Sebastiana Bacha zostało napisane na Boże Narodzenie w 1734 roku, co potwierdza autograf kompozytora na zachowanej do dziś rękopiśmiennej partyturze. Na nowo odkryty w XIX wieku, utwór należy obecnie do kanonu muzyki wykonywanej w okresie Adwentu i Bożego Narodzenia. W czasach Bacha poszczególne kantaty składające się na oratorium rozbrzmiewały pojedynczo podczas uroczystości trzech kolejnych dni Bożego Narodzenia, w Nowy Rok, w niedzielę po nim następującą oraz w święto Epifanii. Dziś muzyczna opowieść o narodzeniu Chrystusa najczęściej wykonywana jest podczas dwóch wieczorów. W takiej postaci zabrzmi również w interpretacji Artystów Polskiej Opery Królewskiej.

1 grudnia usłyszeć można będzie trzy pierwsze kantaty ze słynnego oratorium. Pierwsza z nich, rozpoczynająca się uroczystym i jakże radosnym okrzykiem chóru Jauchzet, frohlocket! Auf, preiset die Tage, opowiada o narodzinach Jezusa. Dwie kolejne części relacjonują objawienie nowiny pasterzom i adorowanie przez nich nowonarodzonego dzieciątka. Uważny słuchacz z pewnością dostrzeże w genialnej Bachowskiej instrumentacji wspólne muzykowanie pasterzy (oboje) i anielskich zastępów (instrumenty smyczkowe i flety), a w jasno rozbrzmiewających partiach trąbek – triumfalny wymiar cudu Boskich narodzin.



Program:

Kantata I: Jauchzet, frohlocket, auf, preiset die Tage
Kantata II: Und es waren Hirten in derselben Gegend
Kantata III: Herrscher des Himmels, erhöre das Lallen

Wykonawcy:

Marta Boberska – sopran
Jan Jakub Monowid – kontratenor
Jacek Szponarski – tenor (Ewangelista)
Tomasz Krzysica – tenor
Jarosław Bręk – bas
Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej "Capella Regia Polona"
Krzysztof Garstka - klawesyn, dyrygent
Czas trwania: ok. 1 godz. 30 min.

2 grudnia zaprezentowane zostaną pozostałe kantaty, tj. IV, V i VI. Kantata IV to refleksja nad historią obrzezania i nadania imienia Jezusowi z przepiękną arią wykorzystującą efekt echa, Flößt mein Heiland, flößt dein Namen. Dwie kolejne kantaty dotyczą podróży Mędrców ze Wschodu i złożenia przez nich darów Dzieciątku. Prowadzeni przez gwiazdę, kierują się ku nowonarodzonej Światłości, której ostateczną emanacją jest finalnychór (Nun seid ihr wohl gerochen an eurer Feinde Schar). To właśnie w nim zespół wokalny wraz z towarzyszącymi mu trąbkami, obojami i smyczkami uroczyście ogłasza triumf Boga.

Program:

Kantata IV: Fallt mit Danken, fallt mit Loben
Kantata V: Ehre sei dir, Gott, gesungen
Kantata VI: Herr, wenn die stolzen Feinde schnauben

Wykonawcy:

Olga Pasiecznik – sopran
Jan Jakub Monowid – kontratenor
Jacek Szponarski – tenor (Ewangelista)
Tomasz Krzysica – tenor
Jarosław Bręk – bas
Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej "Capella Regia Polona"
Krzysztof Garstka – klawesyn, dyrygent


Wydarzenia organizowane pod Mecenatem Grupy PZU i Grupy LOTOS.
Sponsorem Polskiej Opery Królewskiej jest PGNiG TERMIKA.