- Strona główna
- Edukacja
- Uczniowie i nauczyciele
- Przedszkola i szkoły 2024–25
- Szkoły podstawowe klasy IV–VIII
Szkoły podstawowe klasy IV–VIII
> Regulamin rezerwacji lekcji muzealnych
1. WIZYTA U KRÓLA - polecana na pierwszą wizytę w Zamku
Czym różniła się oficjalna audiencja od wizyty prywatnej w apartamentach króla? Wędrówka po wybranych salach jest okazją do rozmowy o życiu codziennym i prerogatywach królów polskich. W czasie lekcji uczniowie poznają życie dworskie i znaczenie ceremoniału, potrafią rozszyfrować symbolikę wystroju sal zamkowych oraz określić zakres władzy królewskiej. Możliwość zamówienia lekcji w języku angielskim, zniżka dla szkół specjalnych i ośrodków szkolno-wychowawczych 160 zł / klasa
2. WEHIKUŁ CZASU – GRÓD, ZAMEK, PAŁAC - polecana na pierwszą wizytę w Zamku
Na zajęciach uczniowie zaobserwują zmiany, jakim podlegał Zamek Królewski od swojego powstania do dzisiaj. Poznają różne funkcje budowli od średniowiecznego zamku książąt mazowieckich, przez pałac – rezydencję królów Polski, miejsce obrad sejmów i najważniejszych wydarzeń, po współczesne muzeum. Będą potrafili właściwie stosować terminy związane z tematem (baszta, loch, gród, zamek, sklepienie, apartament). Zrozumieją jak postęp techniczny wpływa na architekturę. Będą mogli również docenić rolę współczesnego muzeum. Lekcja jest okazją, aby zwiedzić oryginalne średniowieczne piwnice, sale apartamentów królewskich i zobaczyć cenne zbiory Muzeum.
3. PAN TADEUSZ – KLUCZ DO ZROZUMIENIA LEKTURY
Dzięki wystrojowi wnętrz sal zamkowych, uczniowie będą mogli poznać i zrozumieć wątki pojawiające się w mickiewiczowskiej epopei. Zapoznają się również z systemem politycznym ukształtowanym w Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Uczestnicy zajęć poprzez zakładanie strojów szlacheckich doświadczą sposobu ubierania opisanego w Panu Tadeuszu. We wnętrzach Zamku, wśród wielu cennych dzieł i pamiątek poznają nie tylko tło historyczne lecz także elementy kultury, mody, kuchni i obyczajów. Spotkanie w historycznych wnętrzach będzie także okazją do zrozumienia wagi wydarzeń politycznych z przełomu 1811/1812 dla sprawy polskiej.
4. CZWARTKOWE OBIADY U KRÓLA STANISŁAWA AUGUSTA
Lekcja odbywa się w salach, w których zgodnie z tradycją organizowano obiady czwartkowe. Uczniowie poznają uczestników spotkań u króla Stanisława August – czołowych przedstawicieli polskiego oświecenia – oraz omawiane przy stole zagadnienia społeczne, polityczne i artystyczne. Potrafią dostrzec, jak prowadzone dyskusje wpłynęły na zmiany zachodzące w Rzeczypospolitej w latach 70. i 80. XVIII w. Rozumieją znaczenie tych spotkań dla kultury polskiej.
5. HISTORIA PARLAMENTARYZMU / lekcja od klasy V
Zajęcia odbywają się w Salach Sejmowych i zawierają inscenizację, podczas której uczniowie jako posłowie dawnych województw Rzeczypospolitej odtwarzają obrady staropolskiego sejmu. Poznają elementy ustroju dawnej Rzeczypospolitej, kompetencje sejmów i sejmików, dokładną tytulaturę króla Potrafią wskazać wady i zalety dawnego sejmu, ocenić zasady ówczesnego ustroju, scharakteryzować obowiązki szlachcica wobec państwa, używając takich pojęć, jak: sejm, sejmik, marszałek, liberum veto, pospolite ruszenie. Rozumieją proces kształtowania się demokracji szlacheckiej, uczą się dyskutować i wyrażać własne zdanie, stosując odpowiednie argumenty. Możliwość zamówienia lekcji w języku angielskim.
6. IGNACY KRASICKI – NAUKI WIERSZEM PISANE
Z dworem króla Stanisława Augusta związanych było wielu wybitnych oświeceniowych poetów, wśród nich biskup Ignacy Krasicki. W trakcie lekcji uczniowie poznają barwną biografię duchownego oraz cechy utworów, jakie tworzył. Uczą się znaczenia terminów literackich, takich jak morał, puenta, personifikacja, metafora. Potrafią wskazać w bajce morał i morał domyślny, a także przyporządkować zwierzętom kulturowo utrwalone cechy, np. lis – chytrość, zając – bojaźliwość.
7. KORONACJA – KRÓLOWIE, DYNASTIE, ELEKCJE / lekcja od klasy V
Podczas lekcji uczniowie poznają zasady działania monarchii oraz różnice między monarchią dziedziczną a elekcyjną. W czasie krótkiej inscenizacji wcielą się w uczestników wolnej elekcji. Dowiedzą się przy tym jakie uprawnienia mieli polscy królowie, gdzie miały miejsce uroczystości koronacyjne i z jakich elementów składał się strój monarchy podczas tego wydarzenia. Na koniec zajęć sami ukoronują wybraną z pośród siebie osobę.Uczniowie po zajęciach będą potrafili właściwie posługiwać się takimi terminami, jak: elekcja, intronizacja, abdykacja, detronizacja. Będą rozumieli znaczenie poszczególnych elementów ceremonii koronacyjnej i insygniów.
8. KSIĘSTWO WARSZAWSKIE – MAŁE PAŃSTWO WIELKICH NADZIEI / pałac Pod Blachą Ze względu na remont pomieszczeń lekcja czasowo zawieszona
W 1791 r. Rzeczpospolita uchwaliła nowoczesną konstytucję. Niestety, po czterech latach państwo przestało istnieć. Kiedy po kolejnych 12 latach na ziemie polskie wkroczyli Francuzi, świat był zupełnie inny. W tej nowej rzeczywistości powstało Księstwo Warszawskie, jedno z wielu państw kreowanych przez Napoleona. Jak funkcjonowało? Jakie sukcesy, a jakie porażki możemy zapisać na jego konto? Uczniowie uczą się jaki był wpływ wydarzeń ogólnoeuropejskich na losy Polski i Polaków. Umieją opisać funkcjonowanie Księstwa Warszawskiego. Rozumieją wpływ mitu epoki napoleońskiej na dalsze losy naszego kraju. Lekcja jest też okazją do rozmowy o kształtowaniu się polskiej świadomości narodowej.
9. JAN MATEJKO MALUJE HISTORIĘ
W zbiorach Zamku znajdują się cztery duże płótna historyczne Jana Matejki: Stefan Batory pod Pskowem, Kazanie Skargi, Rejtan. Upadek Polski i Konstytucja 3 maja 1791 oraz cykl obrazów Dzieje cywilizacji w Polsce. Wydarzenia uwiecznione na obrazach są pretekstem do rozmowy o dziejach Polski i ich interpretacji w sztuce. Pod kierunkiem prowadzącego uczniowie poznają życie i twórczość Jana Matejki oraz warsztat artystyczny malarza, potrafią posłużyć się słowami: kostium, sztafaż, plan, rozpoznają cechy malarstwa historycznego, samodzielnie analizują i interpretują obraz w kontekście historycznym. Rozumieją metaforyczną kompozycję obrazów Jana Matejki i znaczenie jego malarstwa dla polskiej kultury. Druk edukacyjny do pobrania > PDF
10. MITY, BOGOWIE I HEROSI
Marmurowy Apollo, mądra Atena, władczy Zeus - podczas tej lekcji uczniowie poszukują śladów antyku we wnętrzach Zamku za czasów panowania króla Stanisława Augusta. Wspaniałe obrazy i rzeźby z królewskiej kolekcji w znakomity sposób przybliżą dzieciom barwny świat mitologii. Lekcja ta doskonale sprawdzi się jako wprowadzanie do epoki, ale również jako powtórka antyku. Uczniowie poznają różne sposoby recepcji i wykorzystania antyku, zwłaszcza mitologii Greków i Rzymian, w kulturze dawnej Rzeczypospolitej oraz wpływ sztuki antycznej na rozwój stylu klasycystycznego. Lekcji towarzyszy karta pracy.
11. DWUDZIESTOLECIE – ODZYSKANY KRAJ
Jak kształtowały się granice oraz ustrój odrodzonego państwa polskiego? Jak wyglądała praca urzędów rezydujących w Zamku? Uczniowie poznają skomplikowaną sytuację odrodzonego państwa, jego problemy i sukcesy. Potrafią pokazać na mapie granice II Rzeczypospolitej, rozróżnić kompetencje władzy ustawodawczej i wykonawczej, wskazać zakres i zmiany władzy prezydenta RP. Rozumieją konstytucyjne podstawy funkcjonowania II Rzeczypospolitej, rolę i znaczenie marszałka Józefa Piłsudskiego oraz Romana Dmowskiego. Lekcji towarzyszy pokaz filmu Rzeczywistość i marzenia – Rzeczpospolita 1918–1939.
12. REMBRANDT I SKARBY KRÓLEWSKIEJ GALERII
Podróż śladem najpiękniejszych i najcenniejszych obrazów z zamkowej galerii. Stanisław August był znawcą sztuki i mecenasem. Dziś w zamkowej galerii malarstwa możemy podziwiać m.in. obrazy z jego kolekcji. Uczniowie, analizując je samodzielnie, poznają gatunki malarstwa i ich cechy charakterystyczne, różne techniki malarskie. Dowiedzą się o ośrodkach malarskich, w których powstawały obrazy, i o twórcach tych dzieł. Zastanowią się czym jest arcydzieło oraz idea kolekcjonerstwa i jakie są początki tworzenia współczesnych muzeów. Możliwość zamówienia audiodeskrypcji.
13. RYCERZE I ICH ŚWIAT
Uczniowie poznają rycerską edukację od pazia do rycerza oraz obowiązki i przywileje rycerza w średniowiecznym państwie. Oglądają kopie broni i części zbroi, mając okazję do przymierzenia jej elementów, zdają sobie sprawę, jak ciężki był ekwipunek wojownika. Lekcja odbywa się w oryginalnych piwnicach zamkowych. Uczestnicy potrafią wskazać wartości, którymi powinien kierować się rycerz, rozumieją wagę pojęcia honoru rycerskiego i jego aktualność w dzisiejszym świecie.
14. OŚWIECENIOWY MĄŻ STANU CZY TARGOWICZANIN – SĄD NAD STANISŁAWEM AUGUSTEM
Co ważnego wydarzyło się w czasie panowania Stanisława Augusta? Czy można było uniknąć rozbiorów? Czym była konfederacja barska, a czym targowicka? I wreszcie, co ostatni król Polski robił, aby uchronić kraj przed upadkiem i czy mógł postąpić inaczej? Uczniowie poznają odpowiedzi na te pytania w salach zamkowych, które były świadkami ważnych wydarzeń w XVIII w. Zajęcia są dedykowane uczniom, którzy chcą utrwalić i uporządkować wiedzę o czasach Stanisława Augusta. Lekcja kończy się debatą na temat osoby ostatniego króla Polski i jego osiągnieć. Uczniowie w oparciu o wiedzę zdobytą na zajęciach, teksty i materiały ikonograficzne dokonają oceny panowania Stanisława Augusta. Lekcji towarzyszy karta pracy.
15. ODZYSKANY SKARB. ZBURZENIE I ODBUDOWA ZAMKU KRÓLEWSKIEGO W WARSZAWIE
Lekcja o odwadze, poświęceniu i miłości do kultury i historii. Na zajęciach opowiemy o Zamku Królewskim od czasów, kiedy był siedzibą głowy państwa, przez zniszczenia II wojny światowej, aż po trudności z odbudową. Ta historia pozwoli uczniom lepiej zrozumieć losy Polski w XX wieku. Lekcję rozpoczniemy od okresu, kiedy w Zamku mieszkał prezydent Polski, zajrzymy nawet do jego gabinetu. Następnie przeniesiemy się do czasów II wojny światowej, gdy Zamek staje się celem niszczycielskiej machiny wojennej. Uczniowie zobaczą archiwalne materiały pokazujące gmach w płomieniach, usłyszą opowieści o ludziach, którzy z narażeniem życia próbowali ocalić dawną królewską rezydencję, a nawet sami spróbują się wcielić w ekipę Polaków ratujących zamkowe skarby. Na koniec opowiemy o trudnościach, jakie powodowały władze komunistyczne z przywróceniem Zamku Królewskiego Warszawie.
16. DAWNE TECHNIKI MALARSKIE I RYSUNKOWE - warsztaty
Sztuka towarzyszy człowiekowi od najdawniejszych czasów. Początkowo dzieła malarskie powstawały z tego co znajdowano pod ręką czyli z kolorowej glinki, nadpalonego drewna czy odłamka pobliskiej skały. Z czasem nauczono się wytwarzać skomplikowane farby takie jak tempera, olej czy akryle. Na warsztatach w pracowni malarskiej zaaranżowanej w Pałacu Pod Blachą uczniowie dowiedzą się jakich narzędzi używano w dawnych czasach do rysowania i malowania oraz spróbują wykonać pracę plastyczna z samodzielne zrobionej farby z … jajka..
17. FOTOGRAF JEGO KRÓLEWSKIEJMOSCI - warsztaty
Choć fotografia powstała w XIX w., jej początki sięgają czasów dawniejszych. Camera obscura znana była już w starożytnej Grecji, a w późniejszych wiekach używali jej królewscy malarze. Obecnie technologia cyfrowa pozwala na wykonywanie tysiąca zdjęć bez zastanawiania się nad kompozycją, tematem, urodą, poprawnością techniczną. Celem warsztatów jest poznanie w niekonwencjonalny sposób ekspozycji zamkowej, a także nauka patrzenia przez obiektyw. W pierwszej części warsztatów uczniowie dowiedzą się, jak powstała fotografia. W części twórczej będą samodzielnie wędrować po ekspozycji zamkowej w celu wykonania tematycznych zadań fotograficznych.
UWAGA – uczestnicy warsztatów przynoszą własne aparaty fotograficzne.
18. MALOWANIE NA PORCELANIE - warsztaty
Zapraszamy uczniów na niezwykłą podróż w świat zamkowej porcelany, inspirowaną unikatowymi wzorami. Na warsztatach uczestnicy będą mogli tworzyć własne dzieła, malując smoki, lwy, kwiaty i inne motywy na porcelanowych przedmiotach. Podczas spaceru po salach zamkowych zabierzemy uczniów w fascynującą podróż przez historie porcelany, podkreślając jej znaczenie od starożytności po współczesność.
19. PROSTO SPOD PRASY DAWNE TECHNIKI GRAFICZNE - warsztaty
Techniki graficzne znane są w Europie od wieków. Dzięki pokoleniom artystów grafików ryciny stały się z prostych odbitek arcydziełami sztuki. Polscy monarchowie, a szczególnie Stanisław August, posiadali liczne zbiory grafik. W pracowni zaaranżowanej w Pałacu Pod Blachą zaprezentujemy za pomocą profesjonalnej prasy sposoby wykonywania grafik, a uczestnicy stworzą własne prace.
Zapraszamy do śledzenia naszego profilu Edukacja w Zamku Królewskim w Warszawie
Załączniki