Wiedeńska podróż „Dziewczyny w ramie obrazu” | Zamek Królewski w Warszawie

Wiedeńska podróż „Dziewczyny w ramie obrazu”

Wiedeńska podróż „Dziewczyny w ramie obrazu” Fot. Artur Badach
Wiedeńska podróż „Dziewczyny w ramie obrazu” Fot. Artur Badach
Wiedeńska podróż „Dziewczyny w ramie obrazu” Fot. Artur Badach
Wiedeńska podróż „Dziewczyny w ramie obrazu” Fot. Artur Badach

Wiedeńska podróż „Dziewczyny w ramie obrazu”

Jedno z najważniejszych dzieł z kolekcji Zamku Królewskiego w Warszawie, „Dziewczyna w ramie obrazu” autorstwa Rembrandta, od 8 października będzie prezentowane na wystawie „Rembrandt Hoogstraten. Colour and Illusion” („Rembrandt – Hoogstraten. Kolor i iluzja”) w wiedeńskim Kunsthistorisches Museum.

„Dziewczyna w ramie obrazu” jest jednym z dwóch obrazów Rembrandta należących do kolekcji Zamku Królewskiego w Warszawie. Drugim dziełem jest „Uczony przy pulpicie”. Obrazy te od lat są praktycznie nierozłączne, a na co dzień można je podziwiać w galerii na parterze Zamku.

Dzieła te, niegdyś znajdujące się w kolekcji Stanisława Augusta, a później w wiedeńskich zbiorach rodziny Lanckorońskich, w czasie II wojny światowej zostały zarekwirowane przez gestapo i wywiezione do kopalni w Altausee koło Salzburga. Odzyskane przez prawowitych właścicieli, pozostawały w prywatnych zbiorach aż do 1994 roku, kiedy prof. Karolina Lanckorońska przekazała je w darze do zbiorów Zamku Królewskiego w Warszawie.

Namalowana przez Rembrandta w 1641 roku „Dziewczyna” potwierdza, że malarz był niekwestionowanym  mistrzem iluzji. Subtelna gra świateł, żywe spojrzenie postaci oraz wrażenie ruchu sprawiają, że wobec dzieła nie można pozostać obojętnym. Być może dlatego właśnie wizerunek „warszawskiej Mony Lisy”, jak określił ją znawca twórczości Rembrandta prof. Ernst van de Wetering, stał się najważniejszym motywem wizualnym promującym wiedeńską ekspozycję.

Przygotowywana z wielką pieczołowitością od dawna i zapowiadana z prawdziwym rozmachem wystawa w Kunsthistorisches Museum po raz pierwszy na taką skalę zestawia największe dzieła mistrza malarstwa barokowego z pracami  jego znakomitego ucznia. Skupia się przy tym na głębokim zainteresowaniu obu artystów kwestiami perspektywy, światła, iluzji i koloru.

Wypożyczona z Zamku Królewskiego w Warszawie „Dziewczyna w ramie obrazu” zostanie zaprezentowana w sąsiedztwie 60 innych wybitnych dzieł – obrazów, rysunków i grafik – pochodzących m.in. z paryskiego Luwru, londyńskiej The National Gallery, Rijksmuseum czy Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku.

Wystawa „Rembrandt Hoogstraten. Colour and Illusion” („Rembrandt – Hoogstraten. Kolor i iluzja”) w wiedeńskim Kunsthistorisches Museum potrwa do 12 stycznia 2025 roku. 

Oficjalna strona wystawy

 

Załączniki